
هر ماده طبیعی یا ساخته شده ای که برای ارائه مواد مغذی گیاه به خاک یا بافت های گیاهی اعمال شود به عنوان کود فسفات آلی شناخته می شود. مواد آهکی و سایر افزودنی های غیر مغذی خاک لزوماً کود نیستند. کود در اشکال مختلف طبیعی و مصنوعی وجود دارد.
کوددهی و کود کشاورزی در اکثر شیوههای کشاورزی فعلی بر روی سه ماده مغذی اصلی متمرکز است: نیتروژن (N)، فسفر (P) و پتاسیم (K)، با مکملهای ریز مغذی مانند گرد و غبار سنگ که گاهی اوقات به آن اضافه میشود.
کشاورزان از طیف وسیعی از روشها برای استفاده از این کودها استفاده میکنند، از جمله فرآیندهای استفاده خشک، گلولهای و مایع، و همچنین تجهیزات کشاورزی سنگین و روشهای ابزار دستی.
کودها در صورتی به عنوان کودهای مستقیم دسته بندی می شوند که فقط یک ماده مغذی را ارائه دهند (مانند K، P یا N). کودهای چند مغذی که به عنوان کودهای پیچیده نیز شناخته می شوند، شامل دو یا چند ماده مغذی مانند نیتروژن و فسفر هستند. کودها نیز به عنوان غیر آلی در مقابل آلی طبقه بندی می شوند (که تمرکز این مقاله است). به جز اوره، کودهای معدنی حاوی ترکیبات کربن نیستند.
کودهای آلی مانند کود نیترات آمونیوم اغلب از بقایای گیاهی یا حیوانی (بازیافت شده) تشکیل شده اند. از آنجا که تیمارهای شیمیایی مختلف برای سنتز آنها ضروری است، کودهای معدنی گاهی اوقات به عنوان کودهای مصنوعی شناخته می شوند.
کودهای تک مغذی:
آمونیاک یا محلول های آن پرمصرف ترین کودهای مستقیم مبتنی بر نیتروژن هستند. همچنین نیترات آمونیوم (NH4NO3) به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد. اوره یک منبع نیتروژن ترجیحی است زیرا بر خلاف آمونیاک و نیترات آمونیوم، جامد و غیر قابل انفجار است. نیترات کلسیم آمونیوم (Ca(NO3)2 NH4.10 H2O) تنها سهم کمی از بازار کود نیتروژن دارد.
سوپر فسفات ها رایج ترین کودهای فسفاته مستقیم هستند. SSP (سوپر فسفات منفرد) از ۱۴-۱۸ درصد P2O5 به شکل Ca(H2PO4)2 و همچنین فسفوژیپس (CaSO4.2 H2O) تشکیل شده است. TSP معمولاً از ۴۴ تا ۴۸ درصد P2O5 و بدون گچ تشکیل شده است. سوپر فسفات مضاعف ترکیبی است که از سوپر فسفات منفرد و سه گانه تشکیل شده است.
یک کود گوگرد کشاورزی معمولی سوپر فسفات تا ۹۰ درصد محلول در آب است.
موریات پتاس (MOP) رایج ترین کود مستقیم مبتنی بر پتاسیم است. موریات پتاس معمولاً به عنوان کود ۰-۰-۶۰ یا ۰-۰-۶۲ فروخته می شود و حاوی ۹۵-۹۹ درصد KCl است.
- منابع:
- تبلیغات: