در این مقاله در مورد آبهای معدنی بهعنوان آبهایی که فرآیند طعمدهی را طی نکردهاند و آبهای طعمدار به آن دسته از آبهای معدنی و یا معدنیای که تحت فرآیند طعمدهی قرار گرفتهاند، صحبت خواهیم کرد.
بازار آب بطری به طور کلی، و آب معدنی اصفهان به طور خاص، در سال های اخیر به رشد خود ادامه داده است و با نرخ سالانه ۱۲ درصد رشد کرده است.
بزرگترین مصرف کنندگان اروپای غربی هستند، در حالی که منطقه ای که بیشترین افزایش مصرف در آن مشاهده شده است، در بازارهای آسیا و اقیانوسیه است (این افزایش بیشتر عمدتاً به دلیل این واقعیت است که مقادیر قبلی آنها بسیار پایین بوده است).
در آمریکای لاتین، بزرگترین مصرف کننده آب معدنی که همیشه بر اساس لیتر در هر ساکن محاسبه می شود برزیل (۲۶ لیتر در سال بر اساس داده های سال ۲۰۰۲) و پس از آن آرژانتین (۱۸ لیتر) است.
جهانی آب بسته بندی شده سالانه ۸۹۰۰۰ میلیون لیتر با ارزش تخمینی ۲۲۰۰۰ میلیون دلار را نشان می دهد. از مجموع ۴۱ درصد (۳۶۵۰۰ میلیون لیتر با ارزش تخمینی ۹۰۰۰ میلیون دلار) آب معدنی یا چشمه است. تخمین زده می شود که ۷۵ درصد بازار جهانی توسط فعالان اقتصادی محلی راضی باشد.
یکی از دلایل این غلبه بالای رضایت از طریق بازار داخلی این واقعیت است که زمان های لازم برای واردات و یا صادرات محصول می تواند بر کیفیت آن تأثیر بگذارد.
دلایلی که منجر به مصرف آب بسته بندی می شود متنوع است. از جمله باید به این نکته اشاره کرد که برای مصرف کنندگان آب بطری طعم بهتری نسبت به آب لوله کشی دارد و آن را ایمن تر و با کیفیت تر می دانند.
در عین حال و به لطف کمپین های تبلیغاتی مکرر، اکنون مصرف آب معدنی سالم تر از بقیه نوشیدنی ها تلقی می شود. به این معنا، مصرف آب معدنی و/یا بطری شده در تصور مصرف کننده نشان دهنده یک سبک زندگی سالم و طبیعی است.